Glazen Pietenhuis nieuws

Vrijdag 11 november: recordpoging ‘langste pieten lampionnentocht’
Glazen Pietenhuis voor goed doel in Schijndel

SCHIJNDEL – Vier Schijndelse zwarte pieten gaan van vrijdag 11 tot en met zondag 13 november het Glazen Pietenhuis in om geld op te halen voor een goed doel. Deze driedaagse happening is een initiatief van de Stichting Sinterklaas Schijndel. Doel is kinderen te laten genieten van hun grote helden én om geld in te zamelen voor de Schijndelse organisaties kindervakantiewerk Schijndel en Jeugdvakantiewerk Schijndel.

Dit jaar organiseert Stichting Sinterklaas Schijndel het Glazen Pietenhuis in Schijndel. Voor de derde keer wordt dit spektakel gehouden op de Markt in Schijndel. Ook dit jaar zijn er weer goede (kinder)doelen gekoppeld aan dit mooie project. Drie dagen lang kunt u uw donaties kwijt om beide stichtingen extra te ondersteunen zodat zij hun activiteiten voor kinderen succesvol kunnen continueren.

Het Glazen Pietenhuis van Stichting Sinterklaas Schijndel is live te volgen via de stream op www.stichtingsinterklaasschijndel.nl. Vrijdag 11 november worden de pieten Tjipo, Tjapo, Trubbel- en Fluitpiet rond 18.15 uur opgesloten in het huis. Voorafgaand doen ze nog mee aan de recordpoging ‘langste pieten lampionnentocht’ op de Schijndelse Markt, waar het Glazen Huis wordt geplaatst.

Lampionnen optocht
De vier pieten worden met een feestelijke optocht naar het Glazenpietenhuis gebracht. Alle kinderen van Schijndel met hun zelfgemaakte lampion zijn uitgenodigd om mee te lopen en zo de optocht tot een record te maken. De langste Pieten lampionnentocht van de wereld!
De start is om 18:00 uur vanaf het Kloosterpark. (naast de Sporthal/Eldecollege)
Al zingend en dansend gaan we op weg naar de Markt. Daar verdwijnen de Pieten in het Glazenhuis en kunnen de kinderen en ouders nog even nagenieten. Er staat een heuse pannenkoekenbus met overheerlijke pannenkoeken. Bij de Plus zijn tegen die tijd enkele lampionnenhouders gratis op te halen, hier later meer over.

De pieten worden zondag 13 november uit het huis gelaten door Sinterklaas, die dan zijn intocht door Schijndel houdt.

Wij stellen graag beide stichtingen aan u voor.

Jeugd Vakantiewerk Wijbosch.
Wij zijn Jeugd Vakantie Werk ( JVW ) Wijbosch. Wij organiseren, met op dit moment ongeveer 60 vaste vrijwilligers, al ruim 45 jaar een vakantieweek voor alle kinderen uit Wijbosch en Schijndel vanaf 5 jaar t/m groep 8. Deze week is altijd de laatste week van de schoolvakantie. Voor deze week zijn wij het hele jaar door bezig om een gevarieerd en leuk programma in elkaar te zetten, zoals bv. knutselen, zeskamp, playbackshow, spellentocht met overnachting enz. enz.
In de week zelf doen er ongeveer 300 kinderen per dag mee en voor hen zetten wij ons met liefde en plezier in. Wij proberen elk jaar om al deze kinderen een onvergetelijke, creatieve, sportieve, maar vooral een SUPER gezellige week te bezorgen.

Kinder Vakantieweek Schijndel.
KVW Schijndel is 32 jaar geleden opgericht voor kinderen die geen geld hadden om op vakantie te gaan. Ook in 2017 wordt voor alle kinderen van 6 t/m 12 jaar een week lang leuke activiteiten georganiseerd om ze toch een beetje een vakantiegevoel mee te geven.
Gelukkig gaat het voor veel gezinnen financieel wat beter maar desondanks zijn in Schijndel nog steeds kinderen die geen geld hebben om op vakantie te gaan of om leuke dingen te doen. We doen er alles aan om belemmeringen voor deelname weg te nemen door bijvoorbeeld sponsoring te organiseren voor de entreegelden.
Helaas daalt de gemeentelijke subsidie elk jaar en stijgen de kosten jaarlijks. Daarom werken we graag met bedrijven die veelal in natura sponsoren. Hierdoor kunnen we het entreegeld zo laag mogelijk houden.
Voor alle kinderen blijkt de kindervakantieweek elk jaar een mooie start van hun vakantie! Vooral het bouwen en verven van de hutten is het hoogtepunt. Ook het spellencircuit met de vele springkussens is een groot succes.
Samen met vele bedrijven en instanties, de gemeente en enthousiaste vrijwilligers kunnen we elk jaar zo’n 180 kinderen een geweldige week bezorgen!